Головна » Статті » Українська література » Середня школа |
[08.01.2013] | [Середня школа] |
Контрольна робота «Іменник як частина мови». Українська мова. 6 клас. (0) |
[08.01.2013] | [Середня школа] |
Урок з використанням ІКТ за оповіданням Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки» (1) |
[03.05.2011] | [Допоміжні матеріали] |
Філологічна нумізматика (частина 2) (0) |
ПИЛИПЧУК Олена Олексіївна, вчитель української мови та літератури Гаврилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Теофіпольського району Хмельницької областіЄвген Гуцало. Морально етичні проблеми в оповіданні «Сім’я дикої качки». Українська література. 7 клас.Мета: на прикладі оповідання Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки» навчати учнів критично ставитись до своїх вчинків та вчинків інших людей; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; виховувати почуття доброти, чуйності, милосердя, любові до природи, вміння бачити і відчувати її красу; формувати переконання в потребі берегти, а не знищувати природу.Тип уроку: комбінований. Обладнання: портрет Євгена Гуцала, текст твору, підручник, комп’ютерний клас з підключенням до мережі Інтернет, фонограма твору «Червень» П.І.Чайковського, презентація (фонограму і презентацію можна звантажити з сайту http://vprava.at.ua/load/20-1-0-14), словники. Хід урокуI. Організаційний моментНа фоні музики звучить вірш А.Камінчука «Будь природі другом».Он повзе мурашка,
Саме таким другом був і залишатиметься завжди природолюб і письменник
Євген Гуцало. Із його твором «Сім’я дикої качки» ви ознайомились на
минулому уроці.Ось хлюпоче річка. Не ламай ромашку, Не топчи травичку. В зелені діброва, В китицях калина. Глянь, яка чудова Наша Україна! Журавлі над лугом Линуть рівним клином. Будь природі другом, Будь природі сином. Знай-бо, це не мода, Це життя потреба. Нас віта природа Чистим синім небом. II. Актуалізація опорних знань1) Проходження тесту на виявлення знань змісту твору (на сайті http://vprava.at.ua/tests/4-27 або з використанням інших засобів для комп’ютерного тестування).1. З якого міста приїхав Юрко? а) у тексті про це не сказано;
2. Яким лісом йшов Юрко до річки?б) з Києва; в) з Харкова. а) березовим;
3. Чому Юркові, героєві оповідання Є.Гуцала, хотілося бігти, співати?б) сосновим; в) дубовим. а) відчував радість риболовлі;
4. Героїня оповідання звалась…б) знав, що зловить всю рибу; в) бо в лісі він був сам. а) Тоня;
5. Юрко впіймав…б) Тома; в) Тося. а) 2 рибини;
6. Що розповідав Юрко Тосі?б) нічого не впіймав; в) сома. а) побрехеньки;
7. Кого ловив хлопчик?б) казки; в) анекдоти. а) каченят;
8. Для чого Юрко зловив диких каченят?б) гусенят; в) метеликів. а) щоб вигодувати, а потім з’їсти;
9. Як поводилася качка-мати, коли хлопець забирав каченят?б) щоб показати Тосі, який він спритний; в) щоб хвалитися ними перед друзями. а) кидалась то туди, то сюди, захищаючи їх;
10. Як поводилися каченята в неволі?б) вилетіла Юркові на голову і дзьобала його; в) ховалася в кущах, залишивши діток. а) радісно попискували;
11. Що зробила Тося, щоб урятувати каченят?б) клювали пшоно і ловили дзьобиками комах; в) не їли, не пили, втратили сили. а) віднесла до річки;
12. Чому хлопці перестали товаришувати з Юрком і Тося не підійшла попрощатись?б) підкинула їх свійській качці; в) добре нагодувала. а) Юрко поїхав вночі, коли всі спали;
2) Бесіда за питаннямиб) вони гнівались на хлопця за загублених пташенят; в) Юрко і сам не хотів, щоб Тося підходила до нього. 1. До якого літературного жанру належить твір Є.Гуцала «Сім’я дикої качки»?
2. Назвіть особливості цього жанру. 3. Доведіть, що твір «Сім’я дикої качки» є оповіданням. III. Повідомлення теми, мети й завдань урокуНе чиніть зла, воно гидке,І кривди не робіть нікому, Бо кривда щастя не дає, А зло обмежує свободу. Сааді Перед лицем краси природи я бачу кожну дитину такою, якою вона є насправді. В.Сухомлинський 1) Вступне слово вчителя. Добро і зло, милосердя і жорстокість –
це ті одвічні земні поняття, над якими найчастіше замислюється людина.
Сама ж людина і є уособленням цих понять. «Якщо ти байдужий до
страждань інших, ти не заслуговуєш назви людини». Так писав класик
персько-таджицької літератури Сааді.
2) Словникова робота.А чим же зміряти людяність? Справжня людина, сильна і добра, ніколи не стане кривдити тих, хто їй довірився, хто слабший за неї. Людяність людини вимірюється ставленням до інших: до рослин, тварин, людей. Ми також частина природи, отже, відповідаємо за все, що робимо в ній. Оповідання Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки» – це твір про маленьку людину, що вчиться бути дорослою. Вчиться відповідати за свої вчинки, розрізняти добро і зло. Вчитель демонструє презентацію «Складові добра і зла».
3) Складання цитатних характеристик образів Тосі та Юрка.Після перегляду учні об’єднуються у дві групи. Перша група засобами мережі Інтернет шукає тлумачення слів правдивість, доброзичливість, людяність, чесність, сміливість, ввічливість. Друга група, користуючись тлумачними словниками, шукає тлумачення слів егоїзм, грубість, злість, скупість, зазнайство, боягузтво. Цитатна характеристика образу Тосі
Цитатна характеристика образу Юрка
IV. Робота над проблемними питаннями творуМи з вами засуджуємо поведінку Юрка і схвалюємо вчинки Тосі. Спробуймо знайти відповіді на такі питання:1. Чи можна звинувачувати в жорстокості Юрка за те, що він забрав каченят від матері? Чи потрібно вчинок Юрка засуджувати дуже суворо? Орієнтовні відповіді учнів: «Можливо,
міська дитина нічого не знала про життя диких качок», «Спочатку хлопчик
мав намір доглядати і приручити каченят», «Маленький хлопчик, який живе
з мамою і батьком, ще не розуміє відчуття розлуки батька-матері з
дитиною», «В душі Юрко вже покарав сам себе».
2. Чому Тося не перешкодила вчинку хлопця?Орієнтовні відповіді учнів: «Юрко був
для неї ідеалом, вона ним захоплювалась, тому не могла йому перечити»,
«Юрко був фізично сильніший за Тосю», «Тося сподівалась, що Юркові
справді вдасться доглянути і приручити каченят», «Можливо, і самій
дівчинці було цікаво, виживуть каченята, чи ні».
V. Підсумки урокуКожна людина живе лише один раз. І що б не сталося у кожного з вас в житті, завжди пам’ятайте, що ви людина. Нехай у ваших серцях назавжди оселяться найсвятіші людські почуття: доброта, прощення, любов до людей, природи, усього живого на землі.Тріпоче серце спійманої птиці. В руках моїх не чує доброти. — Я дам тобі водиці і пшениці. Моя пташино, тільки не тремти! — Хіба потоки загубили воду, Хіба в полях уже зерна нема? Пусти мене, мій хлопче, на свободу. І все, що треба, я знайду сама. — Я ж лагідно тебе тримаю, пташко, В своїх руках, легеньких, як вітрець. Хіба неволя це? Хіба це важко — Від мене взяти кілька зеренець? — Пусти мене! Мені, дитино мила, Дорожча воля, ніж зерно твоє! Страшна, хоч навіть лагідна, та сила, Яка розкрити крилець не дає! — Лети! Співай у небі гомінкому; Хоч і маленький, зрозумів я все. Моя рука ніколи і нікому Ні кривди, ні біди не принесе! Д. Павличко «Птиця» VI. Оцінювання результатів навчальної діяльності учнівVII. Домашнє завданняНаписати продовження оповідання.Интернет реклама | |
Переглядів: 13146 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.0/2 |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||
Форма входу |
---|
Категорії розділу | ||||
---|---|---|---|---|
|
Пошук |
---|
Друзі сайту |
---|
|
Статистика |
---|